#49 Een aanslag op kwaliteit (1)
21 september 2019
In column #36 schreef ik over Simone. Zij kreeg een aanslag voor onroerende-zaakbelasting voor haar eigen huis met nummer 135, maar ook voor een ander huis in de straat met nummer 143. Ze wist aan te tonen dat ze het huis nooit in bezit had gehad door alle koopaktes van die woning te kopen bij het Kadaster tot voor de peildatum van de gemeente. Ze ontvangt daarop een verminderingsnota. Bij de specificatie staat nummer 143 vermeld met bedragen die in mindering zijn gebracht. Het nieuw vastgestelde bedrag van “het aanslagbiljet” komt precies overeen met het deel van de vorige nota dat juist was en ze betaald had. Klaar denkt ze.
Heeft ze eerst een huis teveel en nu helemaal geen huis? Dan valt een WOZ aanslag in de bus. Maar opnieuw een aanslag voor het jaar daarvoor. Met een ander bedrag.Tevens bleek de gemeente Amsterdam bereid om een kwaliteitsmedewerker te laten kijken wat er nu eigenlijk was mis gegaan. Kwaliteit was tot voor kort vooral onderzoek naar adresfraude. Sinds januari brengt de gemeente breder verbeteringen op het gebied van informatie onder de noemer kwaliteit.
Als gemeenten onroerende zaak belasting opleggen, doen ze dat op basis van de waarde van woningen. Drie soorten gegevens koppelen ze dan aan elkaar. Gegevens over eigendom uit het Kadaster worden gekoppeld aan gegevens uit de Basisregistratie Adressen en Gebouwen voor de straatnaam en aan gegevens over de gebruiker uit de Basisregistratie Personen. Dit gaat handmatig en niet tegelijk. Elke maand komen nieuwe gegevens van het Kadaster. Dat kan weken later zijn dan een huis is gekocht. Eerder al schrijft een bewoner zich in.
Voordat Simone het huis kocht, was een verkeerde koppeling gelegd in een applicatie die inmiddels is vervangen. Daarom is niet na te gaan wat daar is gebeurd. Aanvankelijk maakte dat niet uit, omdat alle woningen van één eigenaar waren. Maar als Simone het huis koopt, wordt de fout niet gezien. En als Simone bezwaar maakt vertrouwt de gemeente erop dat haar data correct is. Een menselijke fout dus, zegt de gemeente, die vervolgens twee keer niet hersteld is.
Nu valt het Simone op dat ze nog geen aanslag heeft gehad voor het nieuwe jaar. Die had er al maanden moeten zijn! De gemeente verzekert haar dat die aanslag komt, al is niet helemaal duidelijk wanneer. Als het wat lang lijkt te duren, logt ze in op mijnoverheid.nl en kijkt bij haar WOZ gegevens. Daar staat dat er geen WOZ gegevens gevonden zijn. Helemaal geen. Ook niet van eerdere jaren. Daar schrikt Simone van. Heeft ze nu eerst een huis teveel en nu helemaal geen huis? Dan valt opeens geen nieuwe WOZ aanslag in de bus, maar opnieuw een aanslag voor het jaar daarvoor. Met een ander bedrag.
Nu snapt ze er niets meer van. Gelukkig is de gemeente nu heel behulpzaam bij het uitzoeken. Wordt vervolgd.