Kafkabrigade levert bijdrage aan nulmeting bureaucratie Passend Onderwijs

9 jul.

Het gemiddelde is redelijk positief, maar de spreiding is sterk. Ongeveer een kwart ervaart de administratie rond leerlingenzorg als tamelijk zinloos, ervaart veel taakbelasting, weinig eigenaarschap en is minder positief over de eigen professionaliteit.

Kafkabrigade levert bijdrage aan nulmeting bureaucratie Passend Onderwijs

Let op: Het onderzoek van het Kohnstamm Instituut is een nulmeting, dus beschrijft de situatie van vóór de invoering van de Wet Passend Onderwijs. De hoop en verwachting is dat deze situatie nu aanzienlijk beter is, omdat het terugdringen van de onnodige bureaucratie één van de doelstellingen van de Wet Passend Onderwijs is.

Arjan Widlak leverde namens de Kafkabrigade een bijdrage aan het theoretisch kader dat in het onderzoek is opgenomen en deelde de ervaringen met de Kafkathermometer. Enkele belangrijke bevindingen uit het onderzoek van Kohnstamm:

  • Een meerderheid van 44% van de leerkrachten en mentoren vindt de administratie en registratie rond leerlingenzorg nuttig en een kwart vindt deze registratie tamelijk zinloos.
  • Er is een significant verschil naar functie: leerkrachten en mentoren rapporteren meer taakbelasting dan intern begeleiders en zorgcoördinatoren.
  • Uit de resultaten blijkt dat men niet veel externe druk en wel redelijk veel eigenaarschap en professionaliteit ervaart. Ook hierbij is prake van een grote spreiding. Dus de onderlinge verschillen zijn aanzienlijk en ongeveer net zo groot als de verschillen in de mate van ervaren bureaucratie.
  • Daarnaast is gevonden dat een hoge ervaren algemene werkdruk en werkdruk rond leerlingenzorg samengaan met een hoge mate van ervaren bureaucratie. (ofwel een hoge taakbelasting en een lage ervaren doelmatigheid) Dit is ook een logische relatie: wie meer werkdruk ervaart, vindt de taken voor leerlingenzorg extra belastend en minder doelmatig, aldus Kohnstamm.

Om deze zaken aan te pakken is het natuurlijk belangrijk om niet alleen te kijken naar de ervaring, maar de relatie te trekken met feitelijke nut en noodzaak van procedures. En om een relatie te trekken met waar de inspanning leidt tot het doel: adequate ondersteuning van leerlingen. De Kafkabrigade heeft ook een eigen onderzoek gedaan naar onnodige bureaucratie in primair en voortgezet onderwijs voorafgaand aan de invoering van de Wet Passend Onderwijs aan de hand van de Kafkathermometer, op eigen kosten en initiatief. In november wil de Kafkabrigade dit onderzoek nogmaals doen om zo de situatie voor en na de invoering van de Wet Passend Onderwijs te kunnen vergelijken.