Columns

Columns van Arjan Widlak in diverse media, met name het Financieele Dagblad en iBestuur.

#14 Toegankelijkheid eist meer dan de techniek

20 feb.

15 december 2018

Digitalisering biedt een enorme kans om iedereen volwaardig te laten functioneren in de samenleving, ook de 2,2 miljoen Nederlanders met een beperking. Al vanaf het allereerste begin van het Internet is bijvoorbeeld nagedacht over het voorlezen van formulieren en navigeren zonder muis, zoals met de tab-toets. Mogelijkheden die handig zijn voor ons allemaal. Websites die toegankelijk zijn kun je met stemcommando’s veilig bezoeken terwijl je op de fiets zit.

#13 Waar staan je rechten? In de wet of in de database?

20 feb.

8 december 2018

[Deze column is eerder gepubliceerd op 8 december 2018. Inmiddels heeft de Raad van Bestuur van de zorginstelling de kosten van de eigen bijdrage en de griffiekosten vergoed. Piet heeft zijn procedure voor hoger beroep ingetrokken.]

Piet* is bewindvoerder voor zijn vader, die geriatrische revalidatiezorg krijgt. En al is de behandeling nog niet ten einde, na een paar maanden is duidelijk dat zijn vader permanent zorg nodig zal houden. Daarom stelt de zorginstelling voor om een indicatie aan te vragen voor langdurig zorg.

#12 In de schulden door de fouten van anderen

20 feb.

1 december 2018

[Deze column werd eerder gepubliceerd op 1 december 2018. Inmiddels heeft het CAK de vordering kwijtgescholden. Via zijn woordvoerder heeft minister Hugo de Jonge laten weten dat de termijn  voor terugvorderingen beperkt zal worden tot 12 maanden wanneer er deze ontstaan zijn door tekortkomingen aan de zijde van het CAK.]

Het Algemeen Dagblad en tv-programma Radar berichtten vorige week over de 93-jarige mevrouw Bastiaansen. Ze moet €16.535,32 terugbetalen aan het Centraal Administratie Kantoor (CAK). Het CAK, zo staat op zijn website, 'vertaalt wetten in een persoonlijk financieel overzicht, waardoor je als klant de juiste keuzes kunt maken'.

#11 Kan de overheid haar fouten corrigeren?

20 feb.

24 november 2018

Goed nieuws. Begin deze maand schreef staatssecretaris Knops een paar schijnbaar triviale, maar belangrijke zinnetjes naar de Kamer.

#10 Weten is nog geen doen, ook voor de overheid

20 feb.

17 november 2018

Niels is wat je een actieve burger zou noemen. Als hij extra moet betalen voor het zoeken naar een woning bij zijn woningbouwvereniging, of wanneer hij moet betalen om te parkeren bij het ziekenhuis, dan laat Niels van zich horen. En hij heeft een punt. Het is een discussie waard als organisaties met een publieke taak, hun unieke positie inzetten om ongehinderd extra geld binnen te halen.

#9 De eindeloze weg naar een nieuw rijbewijs

20 feb.

10 november 2018

Jan is in juni 75 geworden. “Wie 75 jaar of ouder is en zijn rijbewijs moet verlengen, moet aantonen dat hij gezond genoeg is,” vertelt Jan. “Eind augustus kreeg ik een brief. Er was een storing geweest bij “MijnOverheid” en daarom had ik misschien een belangrijke notificatie gemist. En inderdaad: rijbewijs verlengen. Begin op tijd, stond er, want het beoordelen kan tot vier maanden duren.”

#8 Computer zegt: u bent geen man, u bent vrouw

20 feb.

3 november 2018

'Eerste genderneutrale paspoort uitgereikt in gemeente Breda', kopte de NOS op 17 oktober. Ik zag het omdat de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG) dit bericht deelde op LinkedIn.

#7 Kees werd vergeten door de computer

20 feb.

27 oktober 2018

Duizenden patiënten verdwalen in de bureaucratie, kopten diverse kranten recent. Het ging om mensen die toegang zoeken tot de psychiatrie, jongeren met een verstandelijke handicap en ouderen met dementie. Uit eigen onderzoek weet ik dat uitblijvende hulp niet alleen een tragisch verhaal is voor deze mensen zelf, maar ook voor de omgeving. Niet voor niets is het de politie die personen met verward gedrag steeds in de publieke discussie brengt, want bij de politie gaat de telefoon als het mis gaat.

#6 Schrijven, verzenden, floep, formulier weg!

20 feb.

20 oktober 2018

Ooit was een aanvraagformulier een hulpmiddel om niets belangrijks te vergeten. Ook was er altijd wel een persoon van vlees en bloed aan wie je kon vragen of het allemaal wel klopte wat je invulde als je twijfelde. Desnoods schreef die persoon een toelichting in de kantlijn voor collega’s.

#5 E-facturatie, verplicht gemak

20 feb.

13 oktober 2018

Niemand houd van extra papierwerk, maar omdat ik onderzoeker ben van onnodige bureaucratie probeer ik ook een geïnteresseerde houding aan te nemen als ik er zelf mee te maken heb.

#4 Camera's boven de weg? Maar dan ook in ons belang!

20 feb.

6 oktober 2018

Een medewerker van de RDW vertelt me het mooie verhaal van een man wiens schuurtje afbrandde. In dat schuurtje stond zijn brommer. Dat overleefde de brommer natuurlijk niet. Het schuurtje brandde tot de grond toe af en zelfs het kentekenplaatje had de brand niet overleefd. En daar begon het probleem.

#3 Zinvol contact met de overheid

20 feb.

29 september 2018

Esther is ‘motivational speaker’. Als zelfstandige reist ze de hele wereld rond voor haar werk. Ze heeft een auto, een koophuis en kan prima voor zichzelf zorgen. Het gaat zo goed, dat ze vaker in het buitenland bivakkeert dan in Nederland. Ze verhuurt dan ook regelmatig haar huis. Als twee bewoners zich inschrijven op haar adres, komt ze in contact met de gemeente. Die komt zo te weten dat ze te weinig in haar woning verblijft om ingeschreven te staan in de basisregistratie. En schrijft Esther uit.

#2 Belastingdienst en Musk maken dezelfde fout

20 feb.

22 september 2018

Bestaat er zoiets als te veel automatisering? Bij Tesla wel, menen analisten. Door te veel automatisering en te weinig mensen zou de uitbreiding van de productie in gevaar komen, zo stelde Bernstein Research. De clou zit erin dat - anders dan velen denken - ook robots fouten maken, vooral in complexe situaties. Ze zijn ook maar door mensen gemaakt. Dat leidt tot defecten en beschadigingen. Robots hebben geen oog voor de schoonheid van een fonkelnieuwe auto, maar klanten wel. De beurskoers daalde fel.

#1 Dakloos door Big Data

20 feb.

15 september 2018

Het helpt als je beroemd bent, om een probleem aan te kaarten. De discussie over etnisch profileren versnelde nadat rapper Typhoon staande werd gehouden. De agent vond zijn luxe auto niet passen bij zijn leeftijd en zijn huidskleur. Dankzij Typhoon moet er nu een “objectieve rechtvaardiging zijn” bij proactieve controles.