Nieuws
Blijf op de hoogte van ons onderzoek, projecten en gastcolleges.
Jaaroverzicht 2015 Kafkabrigade
Ons jaar in een aanklikbare infographic
We bedanken alle publieke professionals en publieke managers die ons in de gelegenheid hebben gesteld in 2015 om te strijden tegen de papierwinkel en de onverschilligheid. Want zonder dat we het zo bedoelen, organiseren we vaak de onverschilligheid als we taken verdelen over organisaties en geautomatiseerde systemen. Simpelweg omdat we niet meer zien dat een burger al die organisaties en systemen met elkaar moet afstemmen. Strijden tegen de onverschilligheid begint met het in beeld brengen van het perspectief van de burger. Het begint met inzicht in de publieke taak die overheidsorganisaties gezamenlijk hebben en waar de burger tussen wal en schip valt. Want als we in individuele gevallen al niet weten hoe we effectief moeten zijn, hoe gaan we dan ooit grote idealen en beleidsdoelen realiseren? Effectief beleid en publieke waarde bereik je burger voor burger. We hopen ook in 2016 weer regelmatig in beeld te mogen brengen hoe beleid uitpakt voor echte mensen hier en nu. En met dat inzicht publieke organisaties te engageren om effectiever te worden en het verschil te maken. En effectief zijn is vaak nog goedkoper ook. Want efficiëntie zonder dat we bereiken wat we bedoelen is niet efficiënt. Hieronder een overzicht van projecten met publieke professionals die problemen hebben willen zien en willen innoveren vanuit het oplossen van problemen.
Ontregelrechter Groningen doet uitspraak
Op 5 oktober j.l. werd in Groningen de zogenaamde ‘ontregelrechtbank’ georganiseerd. Het doel was om interne regeldruk aan te pakken. De parafenroute en het declaratiesysteem stonden in het beklaagdenbankje.
Voorkom de Lean-paradox
Tot grote verbazing van het management, ervaren veel medewerkers aan het eind van een Lean-traject nog steeds onnodige bureaucratie.
Recent vroeg de afdeling Financiën van een overheidsorganisatie de Kafkabrigade om even mee te denken. Kort daarvoor was de overheidsorganisatie een project gestart rond beter inkopen. Onderdeel van het project was dat de inkoopprocessen verbeterd werden met behulp van 'Lean'. Lean is een manier van werken die gericht is op het creëren van waarde en het terugdringen van verspilling, stellen diverse aanbieders van de methode. Toch ervoeren veel medewerkers na het Lean-traject nog steeds onnodige bureaucratie in hun werk, terwijl Inkoop juist de ambitie had andere afdelingen te 'ontzorgen'. Hoe kan dat?
Groningen schrapt regels met Ontregelrechtbank
Tijdens de zogenaamde ontregelrechtbank pakt de gemeente Groningen de interne bureaucratie aan.
Op maandag 5 oktober introduceerde de gemeente Groningen een geheel nieuwe methode voor het verminderen van regeldruk. Geïnspireerd op de Amerikaanse juryrechtspraak organiseerde de gemeente een ontregelrechtbank. In twee sessies van een uur werden de twee meest hinderlijke interne regels in het beklaagdenbankje gedaagd.
De ontregelrechtbank werkt volgens het Amerikaanse juryrechtspraaksysteem. Aanklagers van de gemeente Groningen pleiten tegen regels voor een jury. Deze jury geeft advies waarna de gemeentesecretaris als rechter een oordeel kan vellen. De ontregelrechtbank behandelt interne regels. Regels die door medewerkers worden ervaren als disfunctioneel staan ter discussie.
Casusonderzoek Basisadministratie Personen "Onverwacht Uitgeschreven
Dilemma's, analyse en oplossingsrichtingen voor de Basisadministratie Personen (BRP)
Als Esther haar koophuis verhuurt aan twee Japanners begint een dramatische geschiedenis. Dit leidt ertoe dat de jonge ondernemer haar hypotheekrente-aftrek verliest, haar parkeervergunning, met terugwerkende kracht haar ziektekostenverzekering en nog altijd op dagelijkse basis moet frauderen om de simpelste dingen te regelen, zoals een telefoonabonnement of een bankrekening. Ze moet wel belasting betalen, maar heeft in de praktijk geen rechten meer. De Basisregistratie Personen (BRP) wisselt gegevens uit met duizenden publieke en private organisaties. En hoewel er naar de letter van de wet geen rechten of plichten gekoppeld zijn aan deze administratie, is de impliciete betekenis majeur.
De Kafkabrigade deed op verzoek van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties onderzoek naar een casus waarin allerlei actuele problemen in het gebruik van de BRP naar voren komen.
Kafkabrigade traint Canadese professionals
Kafkabrigadier Arjan Widlak traint vandaag in Canada professionals van MaRS Discovery District. MaRS is een organisatie uit Toronto die entrepreneurs helpt met het ontwikkelen en lanceren van innovatieve ideeën. Zo stimuleert MaRS economische en sociale welvaart.
De training die de professionals van MaRS vandaag krijgen, bestaat uit twee onderdelen. Ten eerste leren de deelnemers over de Kafkamethode, de kwalitatieve onderzoeksmethode van de Kafkabrigade waarin de burger centraal staat. In het tweede deel van de trainingsdag voeren de deelnemers een simulatiespel uit. In het simulatiespel leren deelnemers hoe ICT-innovaties de effectiviteit van samenwerking kunnen beïnvloeden, zowel negatief als positief.
Meer weten over simulatiespellen en trainingen van de Kafkabrigade? Stuur ons een bericht via info@kafkabrigade.nl.
Kafkabrigade start casusonderzoek in de zorg
In een kwalitatief diepte-onderzoek brengen we de uitplaatsing van een patiënt van het ziekenhuis naar een verpleeg- of verzorgingstehuis in kaart.
Het onderzoek van de Kafkabrigade richt zich op de zogenaamde schotten tussen de 'cure' en de 'care'. In het onderzoek wordt een exemplarische casus onderzocht waarin een oudere patiënt wordt uitgeplaatst uit het ziekenhuis naar het verpleeg- of verzorgingstehuis. Het is een kwalitatief diepte-onderzoek waarin we op individueel niveau kijken welke belemmeringen er in de weg staan voor het leveren van kwalitatief goede en doelmatige zorg. Uit de analyse, en de oplossingen die voortkomen uit de interventie, worden lessen getrokken voor een bredere aanpak. Het onderzoek is zojuist van start gegaan en de eerste interviews starten deze zomer.
Kafka Onderzoek: dienstverlening aan onvoorziene en schrijnende gevallen bij uitvoeringsorganisaties en gemeenten
Verschillende overheidsorganisaties hebben teams om burgers die tussen wal en schip vallen binnen de organisatie op te vangen. Ze zijn succesvol in het bieden van een oplossing op individueel niveau, maar kunnen niet altijd de oorzaak wegnemen.
Verschillende overheidsorganisaties hebben teams om burgers die tussen wal en schip vallen binnen de organisatie op te vangen. Ze worden oplossingsteams of Kafkateams genoemd. De teams reageren op problemen in de dienstverlening die worden waargenomen door medewerkers. Problemen die ontstaan door fouten van burgers of dienstverleners. Ook kunnen problemen ontstaan doordat de burger niet in de vooraf bedachte categorieën past of door de optelsom van het handelen van verschillende organisaties of organisatieonderdelen. Bij diverse uitvoeringsorganisaties en gemeenten onderzocht de Kafkabrigade het functioneren van deze teams en andere bijzondere voorzieningen. In het onderzoeksrapport vind je de motieven om zulke voorzieningen in te stellen, welke rollen de teams in de organisatie vervullen en welke werkwijze ze hanteren.
Kafkabrigade levert bijdrage aan nulmeting bureaucratie Passend Onderwijs
Het gemiddelde is redelijk positief, maar de spreiding is sterk. Ongeveer een kwart ervaart de administratie rond leerlingenzorg als tamelijk zinloos, ervaart veel taakbelasting, weinig eigenaarschap en is minder positief over de eigen professionaliteit.
Het onderzoek van het Kohnstamm Instituut is een nulmeting, dus beschrijft de situatie van vóór de invoering van de Wet Passend Onderwijs. De hoop en verwachting is dat deze situatie nu aanzienlijk beter is, omdat het terugdringen van de onnodige bureaucratie één van de doelstellingen van de Wet Passend Onderwijs is.